donderdag 24 januari 2008

Internet: YouTube

Op de website YouTube kan iedereen een filmpje plaatsen. Deze filmpjes kunnen op hun beurt weer door iedereen bekeken worden, overal ter wereld. Dit sluit aan bij het idee dat er, onder andere door toedoen van het Internet, steeds meer ruimte is binnen de publieke ruimte voor persoonlijke ruimte (McGuigan, 2005). Dit gegeven is tevens door te trekken naar het idee dat de grote verhalen in onze samenleving steeds meer het veld moeten ruimen voor kleine persoonlijke verhalen en herinneringen zoals ook in de theoretische achtergrond van deze weblog wordt genoemd. Er is dus sprake van een democratisering van het culturele geheugen. Een aantal filmpjes op deze site met betrekking tot de Berlijnse muur lijken hierbij aan te sluiten. Er zijn enkele filmpjes te zien waarbij toeristen langs de restanten van de muur lopen. Daarnaast is er een filmpje te zien van een aantal jongens die ergens in een bos een muur omver werpen en roepen: “Die Mauer muss weg!” Dit voorbeeld laat zien dat een collectieve gebeurtenis als de val van de muur, van belang is voor de persoonlijke identiteit en dat het collectieve en het individuele geheugen met elkaar vermengt zijn (Assmann, 1997) (van Dijck, 2007). Opvallend is echter dat er ook op YouTube, een site bij uitstek voor deze kleine verhalen, wordt ingespeeld op de historische waarheid van de val van de muur.





Naast de paar persoonlijke filmpjes bevat YouTube opvallend veel filmpjes die compilaties zijn van beelden (video en foto's) van de val muur, ondersteund door muziek. De beelden die hierbij gebruikt worden zijn tevens live verslagen waardoor de authenticiteit van de kijkervaring wordt versterkt. In de muziekfilmpjes (clips) wordt tevens veel nadruk gelegd op teksten. Het gaat hierbij om de graffiti teksten die erg tekenend zijn voor het beeld dat wij hebben van de Berlijnse muur zoals: 'Irgentwann fallt jede Mauer'. Maar ook teksten op spandoeken tijdens de demonstraties komen vaak langs. Bijvoorbeeld: 'Fur ein Offnes Land Mit Freien Menschen'. Daarnaast worden enkele filmpjes ondersteund door toegevoegde teksten die wijzen op de historische feiten van de gebeurtenis zoals de datum van de val.

Historische waarheid lijkt dus ook op YouTube van belang te zijn. Zo is het bijvoorbeeld opvallend dat veel filmpjes chronologisch zijn opgebouwd. Deze beginnen bij de tweede wereld oorlog, daarna het bouwen van de muur, daarna de massale demonstraties, het vallen van de muur en als laatst het vuurwerk bij de Brandenburger Tor. De beelden die gebruikt zijn, zijn historische authentieke beelden. Een ander opvallend aspect is dat er geregeld beelden van kranten uit die tijd zijn opgenomen in de films. Een voorbeeld hiervan is de berichtgeving in The Times: 'Hammering down the wall'. Hiermee lijken de filmpjes mee te “bewijzen” dat het allemaal echt is gebeurd en echt zo is geweest.

Lees verder...

Terug naar inleiding

Geen opmerkingen: