donderdag 24 januari 2008

Internet: Conclusie

Opvallend aan de manier waarop de val van de muur wordt gemedieerd op de drie besproken websites (http://www.duitslandweb.nl/; http://www.chronikderwende.de/; http://www.youtube.com/) is dat er veel gebruik wordt gemaakt van zogenaamde authentieke beelden. Historische waarheid speelt hierbij een grote rol. Door het gebruik en het combineren van deze authentieke beelden, geluiden en teksten wordt het gevoel versterkt dat de bezoeker een ongemedieerde ervaring wordt geboden waardoor de bezoeker van de sites dichter bij de gebeurtenis komt te staan. De herinnering aan de val van de muur in andere media, zoals film of literatuur, lijkt minder afhankelijk van deze historische waarheid daar zij hun toevlucht makkelijker kunnen zoeken in bijvoorbeeld fictie. Misschien kunnen we stellen dat het Internet nog wat meer tijd nodig heeft om los te komen van deze vorm waarbij de suggestie wordt gewekt van werkelijkheid en getuigenissen. Aan de andere kant is Internet het medium bij uitstek om de bezoeker een min of meer authentieke ervaring te laten beleven daar zij een combinatie kan maken van verschillende media. Met name een min of meer recente gebeurtenis als de val van de muur leent zich tot hypermediacy en immediacy. De val de muur is namelijk via allerlei media reeds gemediëerd (zoals fotografie, radio, tv). Deze media doen bij uitstek een beroep op de echtheid van de ervaring. Door een combinatie te maken wordt de echtheid van deze ervaring extra benadrukt.
Verder laat deze analyse zien hoe internetsites kunnen werken als lieux de mémoire. Een internetsite als plaats van herinnering biedt de bezoeker tal van informatie waarop de bezoeker een op waarheid gebaseerde herinnering van de val van de muur kan (re)construeren. Het culturele geheugen van de val de muur zoals dit op deze Internetsites wordt construeert lijkt erg aan te sluiten bij het collectieve geheugen. Dat is opvallend omdat Internet een redelijk democratisch medium is waarin de bezoeker een actieve bijdrage kan leveren en er ruimte is voor persoonlijke herinnerinigen. Dit geldt met name voor een site als YouTube. Dit is volgens mij te verklaren vanuit het feit dat er nog een soort aura om de gebeurtenis heen hangt die men niet wil aantasten. Hierop blijft de ernst van de gebeurtenis onaangetast ookal is deze herinnering ook goed te reconstrueren zonder deze authenticiteit en waarheidsgetrouwheid te benadrukken. Rigney wijst ons op het feit dat het belang van de herinnering te vinden is in de betekenis hiervan in de huidige tijd (Rigney, 2004) en dat kan in iedere vorm.

Mocht u geïnteresseerd zijn in de theorieën die zijn aangehaald op deze website of meer wilt lezen over dit onderwerp klik dan hier voor literatuurverwijzingen.

Terug naar inleiding

Geen opmerkingen: