donderdag 24 januari 2008

Bolter & Grusin

Immediacy en hypermediacy

In hun invloedrijke boek Remediation: Understanding Media introduceren Jay David Bolter en Richard Grusin de begrippen immediacy en hypermediacy.

Immediacy streeft naar een directheid, onmiddelijkheid en transparantie waardoor mediëring wordt vergeten. Het geeft de illusie dat de kijker de gebeurtenis op bijvoorbeeld televisie zelf meemaakt, in plaats van dat het een gemedieerde ervaring is. Om deze illusie te creëren moeten de media zoveel mogelijk onzichtbaar worden gemaakt. De media verdwijnt zoveel mogelijk naar de achtergrond, met de bedoeling de aandacht te vestigen op het gemedieerde.

Bij hypermediacy is de media juist duidelijk zichtbaar. Hoe er wordt gemedieerd wordt voooropgesteld, wat er wordt gemedieerd staat op de tweede plaats. Hypermediacy kent een dichtheid van de mediatechnieken (‘opacity’). (Bolter&Grusin, 1999).

De paradox van het streven naar immediacy is dat hiervoor vaak juist media worden ingezet (hypermediacy) om het effect van immediacy te bereiken. Bolter en Grusin stellen: “immediacy depends on hypermediacy” (1999: 5-6). Hypermediacy dwingt de toeschouwer om het medium te (h)erkennen als een medium en om genoegen te halen uit die erkenning (Bolter & Grusin: 42). Deze verstrengeling van beide concepten noemen zij ook wel de 'double logic of remediation' (1999: 5).

Geen opmerkingen: